Zastanawiacie się jakie pieczywo jest najzdrowsze lub jaki wybrać chleb na diecie? Kaloryczność pieczywa jasnego czy ciemnego jest prawie taka sama, więc czy zjecie 3 kromki chleba żytniego, pełnoziarnistego lub pszennego to dostarczycie prawie taką samą ilość energii. Niektórzy z Nas nie wyobrażają sobie porannego śniadania lub kolacji bez kanapek. Najważniejszą różnicą pomiędzy pieczywem jasnym i ciemnym jest zawartość błonnika, który wspomaga trawienie i daje poczucie sytości na dłużej.

Pieczywo jasne – pszenne

Większość Polaków wybiera pieczywo jasne – pszenne. W 100 g pieczywa pszennego jest około 260 kcal i 2,5 g błonnika. Zawartość błonnika jest dość niska, ponieważ mąka użyta do produkcji tego pieczywa jest zrobiona z ziaren pozbawionych zewnętrznej skórki, która zawiera najwięcej błonnika i składników mineralnych. Pieczywo jasne jest lekkostrawne, więc dobrze nadaje się dla osób z problemami żołądkowymi i wrzodami. Jeżeli nie jesteśmy fanami ciemnego chleba, zawsze możemy dodać do naszych kanapek warzywa i nasiona słonecznika czy dyni, które wzbogacą naszą dietę o błonnik i obniżą poziom złego cholesterolu.

Pieczywo ciemne – razowe, żytnie

Od jakiegoś czasu duża liczba osób przerzuciła się na pieczywo ciemne. W 100 g pieczywa razowego jest około 230 kcal i 8,5 g błonnika pokarmowego – to aż o 6 g więcej niż w przypadku zwykłego jasnego pieczywa. Pieczywo ciemne produkowane jest z mąki pełnoziarnistej lub żytniej, która wyprodukowana jest z ziaren posiadających osłonkę ze znacznie większą zawartością błonnika i składników pokarmowych. Jak widzicie wartość energetyczna jest mniejsza o 30 kcal w porównaniu z pieczywem pszennym. Można powiedzieć, że to mało lub dużo, wszystko zależy od tego jak dużą wagę przywiązujemy do tego co jemy i czy liczymy dokładnie kalorie. Dodatkowo większość ciemnego pieczywa zawiera różnego rodzaju nasiona, które bardzo dobrze wpływają na obniżenie złego cholesterolu. Musimy pamiętać, że ciemne pieczywo w dużych ilościach,może powodować wzdęcia.

Pieczywo jasne czy ciemne?

Jeżeli jesteście na diecie i chcecie zrzucić trochę zbędnych kilogramów to musicie ograniczyć ilość spożywanego pieczywa. Rano możecie spożywać chleb tak jak dotąd – zawiera on dużo węglowodanów potrzebnych nam w pierwszej części dnia i daje spory zastrzyk energii. Wieczorem natomiast spróbujcie zastąpić pieczywo warzywami lub innymi produktami zawierającymi więcej białka, a mniej węglowodanów 🙂 Jestem zwolennikiem ciemnego pieczywa, które zawiera o wiele więcej błonnika i składników mineralnych niż zwykłe pieczywo.


Jeżeli podoba Ci się ten artykuł i jeszcze nie polubiłeś mojej strony na facebooku to daj Lajka :)
Udostępnij: