Najpopularniejszym treningiem aerobowym jest bieganie czy jazda na rowerze. W obu przypadkach, gdy trenujemy regularnie, pomoże nam to pozbyć się zbędnych kilogramów i zwiększy produkcję endorfin – co na pewno poprawi nasze samopoczucie! Systematyczna jazda na rowerze i bieganie poprawia naszą kondycję oraz wzmacnia nasz układ naczyniowo-sercowy.

Spalanie tkanki tłuszczowej na rowerze lub podczas biegania

Podczas 60 minut treningu i przy wadze ok. 80 kg spalimy odpowiednio:

  • Bieganie 10 km/h – 840 kcal
  • Rower 20 km/h – 640 kcal

Biegacze po godzinie spalą o 200 kcal więcej niż rowerzysta ale mało kto daje radę biegać więcej niż godzinę. 45 minut biegu wystarczy, żeby spalić tyle samo kalorii co podczas jazdy na rowerze przez 60 minut. Na pewno bardziej zmęczycie się biegając, chyba że zwiększycie prędkość podczas jazdy na rowerze, co tym samym pozwoli na pozbycie się większej ilości kilokalorii – 24 km/h przez 60 minut to aż 800 kcal mniej. 🙂

Uwaga! Musicie pamiętać, że przez pierwsze 30 minut jakiejkolwiek aktywności fizycznej energia którą nasz organizm potrzebuje pochodzi w większości z glukozy (do 80%). Dopiero po 30 minutach zaczynamy spalać tkankę tłuszczową w większej ilości i po godzinie treningu energia pochodząca z kwasów tłuszczowych może stanowić już 70-80%. Jeżeli myślimy o zrzuceniu kilku kilogramów to warto jest trenować regularnie przez minimum godzinę dziennie, wtedy ma to sens. 🙂

Zaangażowanie mięśni podczas treningu

Podczas Biegania najbardziej intensywnie pracują nogi, a w szczególności mięśnie ud. Dodatkowo zaangażowane są łydki, brzuch, pośladki, klatka piersiowa i ręce. Jeżdżąc na rowerze najaktywniej pracują mięśnie pośladków, ud i łydek. Górne partie mięśni są mniej wykorzystywane niż w przypadku biegaczy. W obu przypadkach poprawimy wygląd naszej sylwetki ale to podczas biegania mięśnie pracują mocniej.

Obciążanie stawów

Jazda na rowerze i bieganie powodują głównie obciążenie stawów kolanowych i skokowo-goleniowego. W mniejszym stopniu również obciążają stawy barkowe. Stawy są bardziej narażone na przeciążenia podczas biegania, więc jeżeli masz problemy z kolanami lub kostkami to zdecydowanie rower będzie lepszym rozwiązaniem dla Ciebie (tak było też w moim przypadku).

Sprzęt i akcesoria do biegania czy jazdy na rowerze

Jeżeli chcemy regularnie biegać lub jeździć na rowerze musimy zaopatrzyć się w kilka podstawowych elementów ubioru i akcesoria, które ułatwią nam ćwiczenia. Na początku zaczynamy oczywiście od niższej półki, żeby nie stracić 1000 zł na cały strój, gdzie po 2 miesiącach całość rzucimy w kąt szafy. 🙂 Najlepiej odwiedzić sklep Decathlon, gdzie jest bardzo duży wybór sprzętu dla biegaczy i rowerzystów.

Biegacz musi zaopatrzyć się w: Rowerzysta musi zaopatrzyć się w:
Buty od 50 zł
Spodenki od 20 zł
Koszulka od 20 zł
Bluza od 30 zł
Uchwyt na telefon od 15 zł
Bielizna od 20 zł
Okulary i czapka od 40 zł
Rower od 500 zł
Buty od 50 zł
Spodenki od 30 zł
Koszulka od 30 zł
Bluza od 40 zł
Bielizna od 20 zł
Okulary od 20 zł
Kask od 40 zł
Bidon od 15 zł
 Całość nie powinna przekroczyć 200-250 zł 🙂  Całość nie powinna przekroczyć 750-800 zł, a jeżeli posiadamy już rower to pozostały sprzęt będzie nas kosztował maksymalnie 300 zł.

Podsumowując bieganie jest bardziej skuteczne w procesie spalanie tkanki tłuszczowej, praca mięśni jest intensywniejsza i potrzebny jest mniejszy budżet. Jazda na rowerze mniej obciąża stawy i angażuje bardziej mięśnie nóg i pośladków niż u biegaczy. Pamiętajcie, że każda forma aktywności fizycznej, nawet spacer jest lepsza niż siedzenie przed komputerem czy telewizorem!


Jeżeli podoba Ci się ten artykuł i jeszcze nie polubiłeś mojej strony na facebooku to daj Lajka :)
Udostępnij: